۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

برای آنها که کروبی را بهتر میدانند ولی‌ فکر میکنند باید به موسوی رای دهند


روی این سخن با آنهاییست که قصد دارند به موسوی رای بدهند در حالیکه میدانند که کروبی برنامه‌ها و تیم بهتری دارد، اما فکر میکنند که لازم است از آنکه فکر میکنند شانس بیشتری دارد یعنی‌ موسوی حمایت کنند تا به قول معروف با جلوگیری از شکسته شدن آرا مانع از انتخاب احمدی نژاد شوند.
پاسخ: ابتدا اجازه دهید با قانون ۵۰% آشنا شویم، در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری چنانچه یک کاندیدا بتواند یک رای بیشتر از ۵۰% آرا را به دست بیاورد، او برندهٔ انتخابات است، یعنی‌ اگر مثلا ۳۰ میلیون نفر در مرحله اول رای بدهند، برای برنده شدن در این مرحله یک کاندیدا باید ۱۵ میلیون و یک (۱۵،۰۰۰،۰۰۱) رای بیاورد، این اتفاقی است که به نظر می‌رسد در انتخابات پیش رو بعید باشد ، اما چنانچه هیچ کاندیدی بیش از نصف آرا را در مرحله اول به دست نیاورد، آنوقت دو نفری که بیشتر از بقیه رای آورد باشند به مرحله دوم میروند، مهم نیست که این دو نفر چقدر در مرحله اول رای داشته ا‌ند، همین که جز دو نفر اول هستند کافی‌ است که به دور دوم بروند، مثلا اگر ۳۰ میلیون نفر رای بدهند و آرا بدین شکل باشد:
۱-موسوی ۱۰ میلیون، ۲-احمدی نژاد ۹ میلیون، ۳- کروبی ۸ میلیون ۴- رضایی ۳ میلیون
در این مثال چون هیچ کاندیدایی نصف به علاوه یک که ۱۵،۰۰۰،۰۰۱ میشود را به دست نیاورده، دو نفر اول که موسوی و احمدی نژاد میشوند به مرحله دوم میروند.
در مرحله دوم دیگر چون همیشه فقط دو نفر مطرح هستند ، حتما یکی‌ از ۲ نفر موجود نصف به علاوهٔ یک رای را بدست میاورد و رییس جمهور قطعا انتخاب میشود.
ایده ال شخصی‌ من این است که کروبی و موسوی ۲ نفری باشند که با هم به مرحلهٔ دوم بروند، اما اگر چنانچه از بین کروبی و موسوی فقط یکی‌ با احمدی‌نژاد به مرحلهٔ دوم برود قطعا تمام دلسوزان ایران باید در مرحلهٔ دوم از آن فرد در مقابل احمدی نژاد حمایت بکنند، اما در مرحلهٔ اول نباید این مغلطه و دروغ بزرگ که تقسیم شدن آرا بین موسوی و کروبی به نفع احمدی‌نژاد است را باور کنیم، هر کس که بتواند توضیح بالا را در مورد سیستم دو مرحله‌ای انتخابات متوجه شود میداند که از نظر ریاضی‌ وجود دو کاندیدا در مقابل احمدی‌نژاد اتفاقا به ضرر احمدی نژاد است، دلیل آن ساده است، میدانیم که رای احمدی نژاد تقریبا ثابت است و ربطی‌ به اینکه ۱ یا ۲ یا حتا ۱۰ کاندیدای اصلاح طلب داشته باشیم ندارد.
ما دو حالت محتمل بیشتر نداریم، یا احمدی نژاد بیش از ۵۰% آرای لازم برای پیروزی در مرحلهٔ اول را میاورد که در آنصورت چه همهٔ ما پشت یک اصلاح طلب جمع شویم و چه آرایمان بین ۲ یا به فرض محال ۱۰ کاندیدای اصلاح طلب تقسیم شود،به هر حال احمدی نژاد با داشتن بیش از ۵۰% آرای مرحلهٔ اول در همین مرحلهٔ اول برنده میشود.
اما حالت دوم اینست که احمدی نژاد کمتر از نصف آرا را در مرحلهٔ اول بیاورد، در اینجا باز دو حالت پیش میاید، یا احمدی نژاد سوم میشود که آن صورت موسوی و کروبی دو نفری خواهند بود که به مرحلهٔ دوم میروند که میشود یک حالت ایده ال، یا اینکه احمدی‌نژاد با یکی‌ از دو کاندیدای اصلاح طلب و به احتمال بیشتر با موسوی به مرحلهٔ دوم میروند که در این حالت قطعا همگی‌ در مرحلهٔ دوم به موسوی رای خواهیم داد.
بنابر این نگرانی که برخی‌ مانند حسین باستانی مطرح کرده ا‌ند مبنی بر این که خطر انتخاب احمدی نژاد در مرحلهٔ اول وجود دارد نگرانی‌ صحیحی است، اما نسخهٔ درمانی که آنها برای این خطر میپیچیند و میگویند که راه کاهش این خطر یکپارچه شدن همهٔ اصلاح طلبان پشت یک نفر است، این نسخه‌ را هر کسی‌ که آشنایی اولیه با نحوه انتخابات دو مرحله‌ای داشته باشد میفهمد که نسخه‌‌ای اشتباهی‌ و بیربط است. اتفاقا وقتی‌ ما بجای یک نفر، دو کاندیدای مطرح اصلاح طلب داریم خطر اینکه احمدی‌نژاد در مرحلهٔ اول برنده شود کاهش میابد، چونکه در صورت بودن فقط یک کاندید اصلاح طلب به جای دو نفر، شاید برخی‌ با اون کاندید خاص مشکل داشته باشند و اصلا رای ندهند، و با این رای ندادن تعداد کل آرا کم می‌شه و این یعنی‌ احتمال اینکه صورت کسر (آرای احمدی نژاد) بیش از نصف مخرج کسر (کل آرا) بشه با کوچک شدن مخرج کسر این احتمال که به معنی‌ انتخاب احمدی نژاد است بالا میرود.
البته این نکاتی‌ که من گفتم ویژهٔ شرایط انتخابات فعلی‌ است که ما دو اصولگرا و و دو اصلاح طلب داریم (البته موسوی شانس این را دارد که تعدادی رای اصولگرا هم جذب کند)، اگر چناچه مثل انتخابات قبل ما ۴ یا بیشتر اصلاح طلب داشتیم، قطعا توصیه من این بود که آرا پشت یک اصلاح طلب متمرکز شود، اما با آرایش فعلی‌ و ۴ کاندیدای موجود به هیچ وجه پراکندگی آرای اصلاح طلبان بین کروبی و موسوی ذرّه‌ای مشکل ساز نخواهد بود.
با توضیحات بالا امیدوارم قانع شده باشید که ملاحظاتی مانند اینکه چه کسی‌ شانس بیشتری دارد را میتوانید در مرحله اول انتخابات این دوره کاملا کنار بگذارید و در مرحلهٔ اول با خیال راحت به اون کسی‌ که واقعا فکر می‌کنید دارای برنامه‌های شفاف و اصلاح طلبانه تر و تیم بهتر است (که به نظر من کروبی این شرایط را دارد) رای دهید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دنبال کننده ها

درباره من

کارشناسی را مهندسی‌ خوانده‌ام و بعد از آن اقتصاد و فایننس را در ایران و سپس در آمریکا آموخته ام. در ایران هم برای دولت کار کرده ام، هم در بخش خصوصی و هم در بورس. در آمریکا در حین دانشجویی کارهایی‌ مانند تحقیق، تدریس، کمک و مشاوره به دانشجویان اقلیت،و مشاوره به شرکت هارا تجربه کرده ام.