۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

استراتژی قورباغه پخته رژیم در مواجه با موسوی و کروبی

سوال: آیا علت دستگیر نشدن موسوی و کروبی فقط جلوگیری از قهرمان شدن آنها بوده، چگونه می‌توان سیاست حصر به جای دستگیری را توضیح داد؟

داستان اول: حتما شنیدید که اگر قورباغه را به درون ظرف آب جوش بیاندازید، از آن بیرون میپرد، ولی‌ اگر او را در ظرف آب روی اجاق گذشته و حرارت را به مرور افزایش دهیم، قورباغه به دلیل اینکه در هیچ لحظه‌ای وضعش آنقدر‌ها از یک ثانیه پیش بدتر نیست هرگز انگیزه بیرون پریدن را پیدا نکرده و آنقدر در آب میماند تا می‌پزد.

داستان دوم:خانواده‌ای را در نظر بگیری با یک پدر بیمار و چند پسر، سقف منزل این خانواده چکه می‌کند و رو به خرابیست، تا زمانی‌ که پدر در منزل است، ولو اینکه پدر در بستر بیماریست، این فرزندان گویی که مسئولیت خود را در قبال تعمیر سقف یک نوع مسئولیت درجه دوم میدانند و مسئولیت درجه اول را همچنان بر دوش پدر میدانند. اما روزی که پدر به بیمارستان منتقل شود، آنگاه فرزندان به طور جدی مسئولیت تعمیر را بر عهده خواهند گرفت. از این پس آنها مثل یک کارفرما برای خانه دلسوزی میکنند در حالیکه تا دیروز مثل یک کارمند پاسخگو به کارفرما (پدر) دلسوزی میکردند، و میدانید که تفاوت در نوع دلسوزی کارفرما و کارمند از آسمان تا زمین است.

به نظر من علت اینکه حکومت تا کنون از دستگیری موسوی و کروبی خودداری کرده فقط این نیست که فکر می‌کند این دو قهرمان میشوند، بلکه بر اساس این داستان دوم میدانند که در صورت دستگیری ایندو هر ایرانی‌ دیگر باورش میشود که پدر (موسوی و کروبی) در خانه نیست و حالا خود را کارفرمایی میداند که باید پروژه به پیروزی رساندن جنبش را به شخصه به پیش ببرد و درگیری و احساس مسوولیتش چند برابر وقتی‌ میشود که خیالش راحت باشد که یک موسوی و کروبی در خانه هستند که مسئولیت درجه یک را به دوش میکشند.

اما از سوی‌ دیگر ۲۵ بهمن به آنها ثابت کرد که آزاد ماندن موسوی و کروبی هم مشکلات خود را دارد، بنابراین اگر آزادی کامل را نقطه A بنامیم و دستگیری کامل را نقطه B, حکومت با استفاده از مدل قورباغه پخته تصمیم دارد از نقطه A هر بار یک گام کوچک به سمت نقطه B بردارد و با حرکت گام به گام (fine tuning) نقطه بهینه را در بین A و B پیدا کند. پیش بینی‌ من این است که شدت‌های مختلفی‌ از حصر در هفته‌های آتی امتحان خواهد شد تا نقطه بهینه از دید حکومت یافته شود.

چگونه می‌توان حصر موسوی و کروبی را شکست؟

اول اینکه باید مشخص کنیم که حصر رهبران فاجعه نیست و چه بسا باعث تزریق انرژی به جنبش خواهد شد. اما برای شکستن این حصر تنها راه این است که ملت به حکومت نشان دهند که با حذف ایندو نه تنها حضور ملت در صحنه ضعیف نمی‌شود بلکه با شدت بیشتری در صحنه حضور خواهند داشت و به بیانیه‌های صادره از جانب رهبران جایگزین مثل سازگارا، راه سبز امید، امیر ارجمند و دیگر رهبران جایگزین موسوی و کروبی توجه کامل خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

دنبال کننده ها

درباره من

کارشناسی را مهندسی‌ خوانده‌ام و بعد از آن اقتصاد و فایننس را در ایران و سپس در آمریکا آموخته ام. در ایران هم برای دولت کار کرده ام، هم در بخش خصوصی و هم در بورس. در آمریکا در حین دانشجویی کارهایی‌ مانند تحقیق، تدریس، کمک و مشاوره به دانشجویان اقلیت،و مشاوره به شرکت هارا تجربه کرده ام.